1 (edytowany przez Mati_a2 2013-03-25 22:50:20)

Temat: Dobieranie akordów do tonacji

Siemka smile. Przyszło mi do głowy pytanie - w jaki sposób dobierać akordy do określonej tonacji?. Wiem, że na stronie jest wzmianka o triadzie harmonicznej ale tak się składa, że często wykorzystuje się w utworze więcej niż 3 akordy smile. I teraz pytanie - jak dobrać te pozostałe akordy? Na których stopniach gamy są zbudowane, i skąd mam wiedzieć czy będzie to akord durowy czy molowy? Wiem tylko tyle, że oprocz triady harmonicznej na 7 stopniu dobiera się akord zmniejszony

2 (edytowany przez mikel1994 2013-03-26 12:42:36)

Odp: Dobieranie akordów do tonacji

Tak jak krethh gdzieśtam napisał - w każdej tonacji generalnie możesz zagrać każdy akord i każdy dźwięk, ogranicza CIę tylko wyobraźnia.

Ogólnie rzecz biorąc jest tak, że akordy podstawowe tworzy się na "Co drugim" stopniu skali.
Tzn. dla c-dur:
c, d, e, f, g, a, h
Budujemy akord C dla skali c-dur
bierzemy c, dwa stopnie dalej e, i kolejne 2 stopnie dalej g
Co nam powstaje z c,e, g? Pryma, tercja wielka, septyma - mamy akord durowy. Możemy dodać kolejny stopień (kolejne 2 dalej) i mamy do tego jeszcze septymę wielką, czyli akord majorseptymowy.

Spójrzmy na ten 7 stopień.

h, d, f
pryma, tercja wielka i nie kwina, a tryton (kwinta zmniejszona).
Zatem jest to akord zmniejszony (chociaż nie wiem czy mówiąc o akordzie zmniejszonym nie mówi się domyślnie o 4dźwięku, ale to nie jest ważne).

Dla tonacji molowych robi się to w ten sam sposób, tylko że triada harmoniczna podaje, że dominanta w tonacji molowej jest durowa, a z tego schematu który właśnie podałem wynika, że powinna być również w molu. Dlaczego? Bo triada harmoniczna budowana jest na skali molowej harmonicznej, która ma zmniejszony 7 stopień.'

edit:
o, taką fajną grafikę znalazłem:
http://gramsam.pl/images/stories/klezmer_03.png
gdzie M - major
m - minor
zm - zmniejszony
Tylko przypomnę że na pięciolinii na "pierwszej dodanej" od dołu jest dźwięk toniczny (czyli tam jest 1. dźwięk skali, np. c dla c dur) i pomiędzy pierwszą, a pierwszą dodaną (pole wyżej) jest kolejny stopień skali, a jak chcemy użyć na 5linii dźwięku spoza skali to krzyżyk lub bemol (stąd przy rozpisaniu akordów diatonicznych nie ma ani tego ani tego, bo używamy tylko dźwięków ze skali).

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

3

Odp: Dobieranie akordów do tonacji

Mała korekta tego co napisał mikel1994 - molowa harmoniczna nie ma zmniejszonego 7 stopnia, właśnie tam leży różnica między skalą molową naturalną a harmoniczną że skala harmoniczna ma septymę wielką a naturalna małą. Czyli:
naturalna (skala eolska) - 1 2 b3 4 5 b6 b7
harmoniczna - 1 2 b3 4 5 b6 7
Na koniec taki obrazek który dobrze zilustruje to co napisał mikel1994 - tutaj akordy w tonacji C-dur:

http://img811.imageshack.us/img811/4117/akordy.png

4

Odp: Dobieranie akordów do tonacji

Przy okazji rozwiązaliście też moją bolączkę. Od kilku dni zastanawiałem się czemu w triadzie harmonicznej w gamach molowych dominanta jest durowa, mnie z budowy tercjowej wychodził moll.
Dzięki wink

5

Odp: Dobieranie akordów do tonacji

Fakt, dobrze że jest tu ktoś kto czyta czasami moje posty i jest w stanie wytknąć błędy big_smile

Krethh, możemy liczyć na usłyszenie Cię kiedyś? Dodanie jakiegoś materiału, albo dogranie się do jamu. Z tego co widzę odkąd zacząłeś się udzielać na forum już ogarniałeś, więc musisz grać sporo czasu. Chciałbym Cię usłyszeć.

@Ziemian,
nmzc ^^

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

6

Odp: Dobieranie akordów do tonacji

@mikel1994
Z chęcią dograłbym się do jakiegoś jamu ale nie mam w tym momencie technicznej możliwości smile Ale w najbliższej przyszłości możliwe.