Kurs gry na gitarze PDF [POBIERZ TERAZ]

Zagrywki akustyczne

Ogólnie rzecz biorąc, wszystkie techniki gry, które znasz, możesz stosować zarówno na gitarze klasycznej, akustycznej, jak i na elektrycznej.

Jednak z pewnością szybko zauważysz, że niektóre pasują bardziej, a niektóre mniej.

Poznajmy więc parę zagrywek i technik typowych dla gry akustycznej!

Pobawimy się tym razem tonacją G-dur, która obok C-dur jest często wykorzystywana we współczesnej muzyce rozrywkowej.



Gama G-dur składa się z następujących dźwięków:

g - a - h - c - d - e - fis - g

Jej ułożenie na gryfie nie będzie się zbyt wiele różniło od gamy C-dur, oczywiście zaczynamy od dźwięku g:

e|-------------------|-------------------|
H|-------------------|-------------------|
G|-------------------|---------------0---|
D|-------------------|---0---2---4-------|
A|-------0---2---3---|-------------------|
E|---3---------------|-------------------|

Gama ta jest na tyle sympatyczna, że bez zmieniania pozycji na gryfie możesz zagrać również kolejną jej oktawę:

e|-------------------|-------0---2---3---|
H|-----------0---1---|---3---------------|
G|---0---2-----------|-------------------|
D|-------------------|-------------------|
A|-------------------|-------------------|
E|-------------------|-------------------|

Techniki, którę mam na myśli, dotyczą głównie gry akordowej, wybierzmy więc sobie jakieś akordy dla tej tonacji.

Jakie to będą akordy? Najprościej będzie, jeżeli weźmiemy triadę harmoniczną dla tonacji G-dur, czyli akordy G, C i D:

e|---3----0----2-----|
H|---2----1----3-----|
G|---0----0----2-----|
D|---0----2----0-----|
A|---0----3----------|
E|---3---------------|

Technika 1 - bas - akord

Technika ta polega na tym, że przy pomocy kciuka grasz na którejś ze strun basowych dźwięk podstawowy akordu, a pozostałe palce trącają struny wiolinowe. Będzie to wyglądało tak:

e|-----3-----3-----3-----3--|-----3-----3-----3-----3--|
H|-----2-----2-----2-----2--|-----2-----2-----2-----2--|
G|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|
D|--------------------------|--------------------------|
A|--------------------------|--------------------------|
E|--3-----3-----3-----3-----|--3-----3-----3-----3-----|

e|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|
H|-----1-----1-----1-----1--|-----1-----1-----1-----1--|
G|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|
D|--------------------------|--------------------------|
A|--3-----3-----3-----3-----|--3-----3-----3-----3-----|
E|--------------------------|--------------------------|

e|-----2-----2-----2-----2--|-----2-----2-----2-----2--|
H|-----3-----3-----3-----3--|-----3-----3-----3-----3--|
G|-----2-----2-----2-----2--|-----2-----2-----2-----2--|
D|--0-----0-----0-----0-----|--0-----0-----0-----0-----|
A|--------------------------|--------------------------|
E|--------------------------|--------------------------|

Struny wiolinowe możesz też uderzać z góry na dół, jak również grać to piórkiem.

Technika 2 - naprzemienny bas

Do tej pory na strunach basowych graliśmy tylko dźwięk podstawowy akordu. Milej i ciekawiej będzie, gdy zagramy na nich też inne dźwięki. Bardzo dobrze będzie tutaj pasował dźwięk oddalony o kwintę od dźwięku podstawowego akordu. Jak wiesz, kwinta występuje zarówno w akordzie durowym, jak i molowym, więc luz, będzie pasowała do każdego.

Dla akordu G kwinta to będzie dźwięk d (g-a-h-c-d), możesz więc grać go na strunach basowych na zmianę z g:

e|-----3-----3-----3-----3--|-----3-----3-----3-----3--|
H|-----2-----2-----2-----2--|-----2-----2-----2-----2--|
G|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|
D|--------0-----------0-----|--------0-----------0-----|
A|--------------------------|--------------------------|
E|--3-----------3-----------|--3-----------3-----------|

W przypadku akordu C kwintą jest dźwięk g, jednak gdybyśmy chcieli iść w górę, to weszlibyśmy już na struny wiolinowe, więc weźmiemy dźwięk g z poprzedniej oktawy:

e|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|
H|-----1-----1-----1-----1--|-----1-----1-----1-----1--|
G|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|
D|--------------------------|--------------------------|
A|--3-----------3-----------|--3-----------3-----------|
E|--------3-----------3-----|--------3-----------3-----|

Analogicznie zrobimy dla akordu D, w którym kwintą jest dźwięk a:

e|-----2-----2-----2-----2--|-----2-----2-----2-----2--|
H|-----3-----3-----3-----3--|-----3-----3-----3-----3--|
G|-----2-----2-----2-----2--|-----2-----2-----2-----2--|
D|--0-----------0-----------|--0-----------0-----------|
A|--------0-----------0-----|--------0-----------0-----|
E|--------------------------|--------------------------|

Technika 3 - pochody basowe

Oprócz tego, że akordy zmieniasz skokowo, możesz przechodzić między nimi bardziej płynnie przy pomocy pochodu basowego. Pochodu, bo grasz kolejne dźwięki gamy, basowego, bo robisz to na strunach basowych.

Przejdźmy więc od chwytu G do C (oczywiście po dźwiękach gamy G-dur):

e|-----3-----3-----3--------|-----0-----0-----0-----0--|
H|-----2-----2-----2--------|-----1-----1-----1-----1--|
G|-----0-----0-----0--------|-----0-----0-----0-----0--|
D|--------0-----------------|--------------------------|
A|--------------------0--2--|--3-----------3-----------|
E|--3-----------3-----------|--------3-----------3-----|

Tą samą drogą możesz wrócić z powrotem z C do G:

e|-----0-----0-----0--------|-----3-----3-----3-----3--|
H|-----1-----1-----1--------|-----2-----2-----2-----2--|
G|-----0-----0-----0--------|-----0-----0-----0-----0--|
D|--------------------------|--------0-----------0-----|
A|--3-----------3-----2--0--|--------------------------|
E|--------3-----------------|--3-----------3-----------|

Od C do D jest bardzo blisko, więc tutaj żadnego pochodu raczej nie zastosujesz, ale możesz przejść od G do D i z powrotem:

e|-----3-----3-----3-----3--|-----------------2-----2--|
H|-----2-----2-----2-----2--|-----------------3-----3--|
G|-----0-----0-----0-----0--|-----------------2-----2--|
D|--------0-----------0-----|--------------0-----------|
A|--------------------------|-----0--2--3--------0-----|
E|--3-----------3-----------|--3-----------------------|

e|-----2-----2-----2-----2--|--------------------------|
H|-----3-----3-----3-----3--|--------------------------|
G|-----2-----2-----2-----2--|--------------------------|
D|--0-----------0-----------|--0-----------------------|
A|--------0-----------0-----|-----3--2--0--------------|
E|--------------------------|--------------3-----------|

Ćwiczenia

Jak widzisz, znając trochę podstaw i teorii, akordami można się całkiem fajnie bawić. W ramach ćwiczeń proponuję Ci:

  • dodaj do tego zestawu akordów jeszcze akord molowy z pokrewnej tonacji (jaki to będzie?)
  • oprócz uderzania wszystkich strun wiolinowych razem, poeksperymentuj sobie z jakimś palcowaniem
  • wybierz sobie jakąś inną tonację (np. bluesową A-Dur) i zrób to samo