1

Temat: Czy dobrze rozumuję wpływ power chordów na tonacje?

Witam smile
Zacznę od początku.
Gram sobie z kolegami, mamy w składzie dwie gitary.
Wymyśliliśmy riff główny składający się z power chordów:
Fis5, A5, H5.

Tonację określiłem na podstawie dzwięków tych power chordów (prymy i kwinty):
fis, cis, a, e, h, fis

Wybrałem Ddur (najwygodniejsza dla nas do grania).

I teraz pytanie. Czy druga gitara (rytmiczna) moze w tle grać akordy zgodnie z tonacja, ale nie mające nic wspólnego z prowadzącym power chordem? To samo tyczy się melodii.

Chodzi mi o to czy gdy gitara prowadząca gra F5, gitara rytmiczna moze grać np. D7 powiększone, w trakcie A5 Adur?

Dzięki z góry, pozdrawiam smile

Odp: Czy dobrze rozumuję wpływ power chordów na tonacje?

...ufff namieszałeś solidnie smile Coś tam dzwoni, ale nie wiadomo w którym kościele/pogańskim ołtarzyku/meczecie.

Z podanych przez Ciebie powerchordów wynika, że najprawdopodobniej jest to tonacja fis-moll (f#, g#, a, b(czyli polskie h), c#, d, e) . Jak się to zagra, to bardzo pasuje pograć na skali fis eolskiej (moll naturalny). Dlaczego najprawdopodobniej? Bo nie znam pozostałych dźwięków, jakie tam występują (być może stworzyłeś coś bardzo egzotycznego, kto wie?) a wskazywałyby bezpośrednio na tonację. Jeśli grasz dźwięk g zamiast g# to mogła by być tonacja molowa frygijska g (dająca trochę inny koloryt brzmieniowy). Inne dobre pytanie to na jakim akordzie/powerchordzie kończysz i zaczynasz kawałek? To też daje wskazówkę, jaka to tonacja.

Teraz Twoje pytanie 1: Jeśli grasz powiedzmy akord Fis-moll (dźwięki f#, a, c#), albo powerchord Fis5 (f#, c#), to jeśli gitara 2 zagra w tym samym czasie akord zbudowany na drugim dźwięku skali Fis-moll, którym jest g# - akord Gis dim (zmniejszony), składający się z dźwięków g#, b(h), d to będziesz miał totalną brzmieniową masakrę i to w ogóle nie będzie pasować. Nałożą się interwały powodujące ostre dysonanse. Można pokombinować z akordami podobnymi (mającymi 2 z 3 dźwięków takie same, 3 z 4, 4 z 5 itd.) Na przykład akord fis-moll (f#, a, c#), będzie podobny z akordem a-dur (a, c#,e).

Pytanie 2:

Skąd w ogóle F5 wziąłeś biorąc pod uwagę wcześniejsze rozważania. Generalnie można wszystko zrobić - tylko może się okazać, że to będzie kakofonia. Czy D7 będzie tu siedziało? (Nie wiem co znaczy powiększony - powiększony to może być mac zestaw big_smile). Power chord f5 ma dźwięki f oraz c. D7 ma tercję wielką bo to durowy dominantowy akord. Dźwięki d, f#, a, c. Zagranie f i f# jednocześnie da Ci niestety sekundę małą (dysonans), to Ci nie zagra.

A powerchordzie A5 można zagrać A-dur, pod warunkiem, że mamy w domyśle durowy akord (powerchord, po uzupełnieniu o tercję właściwą dla danej skali, której używamy).

Twoje pytania sugerują bardzo nieuporządkowaną wiedzę co do skal, tonacji, akordów i interwałów - polecam Ci szczerze (jeśli chcesz oczywiście) uporządkowanie wszystkich tych zagadnień od zera w moim kursie "Teoria w Praktyce". Jestem pewien, że wiele rzeczy Ci się rozjaśni: Teoria w praktyce

Pozdrawiam!