Temat: Pentatonika - budowa - problem

Witam wszystkich,
Wziąłem się trochę za teorię i natrafiłem na problem. Otóż przeczytałem na wikipedii, że aby stworzyć pentatonikę trzeba od dźwięku bazowego wziąć sekundę wielką i kwartę w górę i w dół. Wszystko by było okej gdyby nie to, że jak sprawdziłem to na pentatonice a-moll to powinny być dźwięki EGAHD, a są EGACD. Może mi ktoś wyjaśnić dlaczego tak jest?

Pozdrawiam

2 (edytowany przez mikel1994 2012-07-30 20:18:58)

Odp: Pentatonika - budowa - problem

Przede wszystkim jeżeli budujemy pentatonikę a-moll, to zaczyna się ona a, nigdy od innego dźwięku (odpowiednio dla pentatoniki e-moll będzie to e). Dla ułatwienia będę pisał półtonami (nie znam nazw interwałów, ale ciii).

Przesuwając dźwięki z Twoich skal wychodzi nam a, h, d, e, g, więc schemat byłby taki:
tonika - 2 - 3 - 2 - 3 - 2
ACDEG - schemat:
tonika - 3 - 2 - 2 - 3 - 2

Spójrzmy sobie na spis skal, np. tu: http://gitarzysci.pl/spis-skal-t4627.html

Schemat "właściwy" to jest nazwyklejsza pentatonika molowa. Ten wg. którego Ty stworzyłeś dźwięki to pentatonika egipska.

Żeby było lepiej, to są to dla siebie skale modalne. Co to znaczy? Tzn. że budując na podstawie zwykłej pentatoniki (32232) na jej drugim stopniu skalę (23232) powstaje nam pentatonika egipska.

Czyli jeżeli mamy dźwięki pentatoniki a-moll (ACDEG) i będziemy jako tonikę traktować D, ogrywając tę skale do podkładu w D, będziemy grać pentatonikę egipska, natomiast te same dźwięki przy traktowaniu a jako toniki w podkładzie w kluczu a, będziemy grać pentatonikę molową.

Dodatkowo - dźwięki które podałeś jako rzekoma pentatonika a-moll (e, g, a, h, d) są dźwiękami pentatoniki e-moll (możesz sprawdzić ze schematem).

A przybliżając jeszcze zjawisko modalności - pentatonika durowa i mollowa są także dla siebie modalne. Spójrzmy na ich schematy półtonami:

32232 - mollowa
22323 - durowa

Sam sobie odpowiedz na którym stopniu mollowej trzeba zbudować skalę żeby zbudować pentatonikę durową.

Jeżeli jesteś zagubiony i dalej nie rozumiesz, to napiszę jak po prostu budować skalę. Bierzesz ze strony którą podałem schemat skali, w tym przypadku mollową, zapisujesz sobie dźwięki:

a b h c cis d dis e f fis g gis
bierzesz tonikę, w tym przypadku a i jedziesz półtonami:

tonika - a
drugi stopień po 3 półtonach - c,
trzeci stopień po 2 półtonach - d
czwarty stopień po 2 półtonach - e
piąty stopień po 3 półtonach - g
oktawa od toniki - a

edit: ale się rozpisałem big_smile

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

3

Odp: Pentatonika - budowa - problem

Czyli krótko mówiąc - pentatoniki mają różne odmiany. Ta której my używamy najczęściej budowana jest według schematu 32232.

Tak młody jak dzisiaj nie będziesz już nigdy. Bierz gitarę i graj!
Gitara dla początkujących
Ćwiczenia słuchu dla gitarzystów

4

Odp: Pentatonika - budowa - problem

Dzięki za szybką i wyczerpującą odpowiedź, jednak wikipedia nie jest najlepszym miejscem do nauki teorii big_smile
Tak dla sprawdzenia, pentatonika a-dur składa się z dźwięków : a-h-cis-e-fis ?
Samą wypowiedź musiałem z 10 razy przeczytać żeby ją zrozumieć ale się udało i już wszystko wiem ;D

5

Odp: Pentatonika - budowa - problem

mikel1994  wisperkowi chodzilo o to że  tworzy ją od dzwieki centralnewgo czyli jak napisał e g a h d
to zbudował ją od "a" czyli dzwieku centralnego po sekundzie w gore i w doł a pozniej po kwincie. problem w tym ze pentatonika a moll sklada sie z innych dzwieków  wkładając a do srodka są to:  e - g -a - c - d
co tu nie gra? czy moze sa to rozne rodzaje pentatonik?