1

Temat: O co chodzi w tych wszystkich skalach??

witajcie;-) Mam takie pytanko. Porównuję ze sobą te wszystkie skale. Mówię o dorian, phrygian itp. i nie łapię jednej rzeczy. Te skale są jakieś dziwnie brzmiące albo to ja czegoś nie rozumiem. Właściwie sens ma tylko skala minorowa (melodyczna i harmoniczna) oraz zwyczajny dur.

Po co są te wszystkie skale skoro np na końcu nie mają tzw. domknięcia do oktawy.

No np C Db Eb F G Ab Bb  i gdzie tu jest domknięcie, skoro skala kończy się na Bb a zaczyna na C?

Chodzi mi o to, że każdy z modów ma jakieś oddzielne brzmienie. Co jednak z tego, skoro każda skala musi mieć charakterystyczne zakończenie np w C dur tym dźwiękiem jest H. W skali C Phrygian tego zamykającego skale dźwięku nie ma.

Chciałem w związku z tym poprosić o wyjaśnienie jak grać te modalne skale. Czy to normalne jest , że one są takie "niedomknięte"?

2 (edytowany przez mikel1994 2012-01-08 11:19:12)

Odp: O co chodzi w tych wszystkich skalach??

Masz jakąś dziwną rozpiskę interwałów w tych skalach w takim razie. Ja mam ściągniętą z jakiejś stronki, niestety nie znam autora i nie jestem autorem. Tutaj wszystkie skale które ogarniałem na pewno się domykały.

Dźwięki podane są tylko dźwiękami wchodzącymi w skład skali na przykładowej podstawie. Jak spojrzysz na interwały, to wszędzie równa się 12 rzecz jasna (te pierwsze oznaczenia to są interwały w jakimś dziwnym systemie podanym którego ja nie ogarniam).

A co do tego jeszcze jak grać... Ja tam się nie znam, ale wydaje mi się że powinieneś grać tak jak czujesz i tak jak Tobie pasuje smile Jeżeli Ci coś w jakiejś skali nie wychodzi to albo próbuj dalej, albo przejdź do innej bo ta Ci po prostu nie leży. Zawodowi muzycy (rockowi w sensie) też nie znają i nie posługują się wszystkimi. Zazwyczaj jest to mollowa, durowa, pentatoniki i jakaś ich osobista ulubiona, lub dwie, lub więcej, ale na pewno nie ma sensu zakuwać tego wszystkiego bo i tak się pogubisz.

Skala durowa i jej skale modalne :

    Durowa (jońska) | 1 2 3 4 5 6 7 | 2212221 | E F# G# A H C# D# | durowa
    Dorycka (mollowa jazzowa – rzadka nazwa) | 1 2 b3 4 5 6 b7 | 2122212 | E F# G A H C# D | mollowa | podstawowa skala mollowa w jazzie
    Frygijska | 1 b2 b3 4 5 b6 b7 | 1222122 | E F G A H C D | mollowa | mroczne brzmienie, dobra do metalu
    Lidyjska | 1 2 3 #4 5 6 7 | 2221221 | E F# G# A# H C# D# | durowa | podstawowa skala do ogrywania akordów durowych (maj7) w jazzie i fusion
    Miksolidyjska | 1 2 3 4 5 6 b7 | 2212212 | E F# G# A H C# D | dominantowa
    Mollowa naturalna (eolska) | 1 2 b3 4 5 b6 b7 | 2122122 | E F# G A H C D | mollowa
    Lokrycka | 1 b2 b3 4 b5 b6 b7 | 1221222 | E F G A B(A#) C D | półzmniejszona | rzadko używana, lekko orientalne/mroczne brzmienie

Skala harmoniczna mollowa i jej skale modalne:

    Harmoniczna mollowa | 1 2 b3 4 5 b6 7 | 2122131 | E F# G A H C D# | mollowa (właściwie mollowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych – Xm(maj7)
    Lokrycka 13 | 1 b2 b3 4 b5 6 b7 | 1221312 | E F G A B(A#) C# D |półzmniejszona
    Jońska zwiększona (durowa zwiększona) | 1 2 3 4 #5 6 7 | 2213121 | E F# G# A H#(C) C# D# | durowa/zwiększona | dobra do akordów Xaug(maj7) i do zwyklych durowych (wprowadza napięcie)
    Dorycka #11 | 1 2 b3 #4 5 6 b7 | 2131212 | E F# G A# H C D | mollowa, dobra do bluesa
    Frygijska dominantowa (Żydowska) | 1 b2 3 4 5 b6 b7 | 1312122 | E F G# A H C D | dominantowa | do akordów X7b9, arabskie brzmienie
    Lidyjska #9 | 1 #2 3 #4 5 6 7 | 3121221 | E F## (G) G# A# H C# D# | durowa | charakterystyczne brzmienie, dużo koloru (napiecia) wprowadza
    Harmoniczna zmniejszona (nie ma ustalonej jednej nazwy) | 1 b2 3 b4 b5 b6 bb7 | 1212213 | E F G Ab(G#) B(A#) C Db(C#)| zmniejszona

Melodyczna mollowa i jej skale modalne:

    Mollowa melodyczna (wersja jazzowa, bądź klasyczna w górę) | 1 2 b3 4 5 6 7 | 2122221 | E F# G A H C# D# | mollowa (mollowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych – Xm(maj7)
    Dorycka b9 (Frygijska 13) | 1 b2 b3 4 5 6 b7 | 1222212 | E F G A H C# D | mollowa
    Lidyjska zwiększona | 1 2 3 #4 #5 6 7 |2222121 | E F# G# A# H#(C) D# | durowa/zwiększona | do akordów Xaug(maj7), dobrze też koloruje (wprowadza napięcie) zwykłe durowe
    Lidyjska dominantowa (Miksolidyjska #11) | 1 2 3 #4 5 6 b7 | 2221212 | E F# G# A# H C# D | dominantowa
    Miksolidyjska b13 (Góralska) | 1 2 3 4 5 b6 b7 | 2212122 | E F# G# A H C D | dominantowa
    Lokrycka 9 (Eolska b5) | 1 2 b3 4 b5 b6 b7 | 2121222 | E F# G A B(A#) C D | półzmniejszona
    Alterowana (superlokrycka, całotonowa zmniejszona) | 1 b2 b3 b4 b5 b6 b7 | 1212222 | E F G Ab(G#) B(A#) C D | półzmniejszona/dominantowa| ma w sobie wszystkie alteracje akordu dominantowego, lepiej myslec o niej jako o (stopniami): 1 b2 #2 3 b5 #5 b7

Skale bopowe (8-tonowe):

    Bopowa durowa | 1 2 3 4 #4 5 6 7 | 22111221 | E F# G# A A# H C# D#| durowa
    Bopowa dominantowa | 1 2 3 4 5 6 b7 7 | 22122111 | E F# G# A H C# D D# | dominantowa | uzywajac nieeksponować D#
    Bopowa mollowa | 1 b2 2 b3 4 5 b6 b7 | 11122122 | E F F# G A H C D | mollowa | dobra też do metalu

Pentatonika :

    Pentatonika mollowa | 1 b3 4 5 b7 | 32232 | E G A H D | mollowa
    Pentatonika durowa | 1 2 3 5 6 | 22323 | E F# G# H C# | Durowa
    Pentatonika mollowa Parkera | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | E F# G H C# | mollowa
    Pentatonika indyjska (pentatonika dominantowa, pentatonika miksolidyjska, nie ma ściśle określonej nazwy) | 1 3 4 5 b7 | 41232 | E G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
    Prometejska | 1 2 3 #4 b7 | 22242 | E F# G# A# D | dominantowa
    Scriabin | 1 b2 3 5 6 | 13323 | E F G# H C# | dominantowa/durowa
    Egipska | 1 2 4 5 b7 | 23232 | E F# A H D | dominantowa/mollowa

Skale egzotyczne:

    In Sen | 1 b2 4 5 b7 | 14232 | E F A H D | ta skala to również rozłożony akord frygijski
    Cygańska I (Węgierska) | 1 2 b3 #4 5 b6 7 | 2131131 | E F# G A# H C D# | mollowa (mollowa toniczna)
    Mahometańska (Bizantyjska, Cygańska II) | 1 b2 4 5 b6 7 | 1312131 | E F G# A H C D# |durowa | bardzo fajne brzmienie
    Hiszpańska 8-tonowa (Frygijska 8-tonowa, Cygańska 8-Tonowa) | 1 b2 b3 3 4 5 b6 b7 | 12112122 | E F G G# A H C D | mollowa/dominantowa
    Arabska | 1 2 b3 4 #4 #5 6 7 | 21212112 || mollowa (mollowa toniczna)
    Perska | 1 b2 3 4 b5 b6 7 | 1311231 | E F G# A B(A#) C D# | durowa | bardzo charakterystyczne brzmienie, wprowadza dużo napięcia jesli się ja gra nad akordem durowym
    Orientalna | 1 b2 3 4 b5 6 b7 | 1311312 | E F G# A B(A#) C# D |dominantowa
    Rumuńska | 1 2 b3 #4 5 6 7 | 2131221 | E F# G A# H C# D# | mollowa (mollowa toniczna)
    Hirajoshi | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | A H C E F | mollowa | podstawowa pentatonika w koma-gaku (japońska muzyka prawa, muzyka lewa, ga-gaku, używa zwykłej pentatoniki durowej)
    Kumoijoshi | 1 b2 4 5 b6 | 14214 | E F A H C | nieokreślone | druga co do znaczenia pentatonika w koma-gaku
    Iwato | 1 b2 4 b5 7 | 14142 | H C E F A | zmniejszona | ostatnia pentatonika z koma-gaku
    Ritusen (Ritsu, Pentatonika szkocka, Zheng, Ujo) | 1 2 4 5 6 | 23223 | G A C D E |nieokreślony | bardzo fajna pentatonika, używana w muzyce chińskiej (od G zwykle), arabskiej, japońskiej lewej (gagaku) i szkockiej
    Piongio | 1 2 4 5 6 b7 | 232212 | E F# A H C# D | dominantowa/mollowa | bardzo nieokreślony charakter
    Pelog | 1 b2 b3 5 b6 | 12414 | E F G H C | mollowa

Skale symetryczne (nie piszę stopniami):

    Półton-cały ton | 12121212 | E F G G# A#H C# D | zmniejszona/półzmniejszona/mollowa/dominantowa
    Cały ton – półton | 21212121 | E F# G A A# C C# D# | zmniejszona/mollowa toniczna | czasami nią ogrywa sie akordy durowe
    Całotonowa | 222222 | E F# G# A# C D | zwiększona/dominantowa | czasami ogrywa sie nią akordy zmniejszone
    Rozłożony akord zmniejszony | 3333 | E G A# C# | zmniejszona
    Pólton – półton – cały ton | 112112112 | E F F# G# A A# C C# D | dominantowa/zwiększona
    Chromatyczna | 111111111111 | E F F# G G# A A# H C C# D D# | dowolny charakter

Inne skale (nie wiem gdzie je wcisnąć ):

    Bluesowa | 1 b3 4 #4 5 b7 | 321132 | E G A A# H D | mollowa
    Dorycka bluesowa | 1 2 b3 4 #4 5 6 b7 | 21211212 | E F# G A A# H C# D | mollowa
    Heksatonika miksolidyjska (miksolidyjska bez 6 stopnia) | 1 2 3 4 5 b7 | 221232 | E F# G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
    Harmoniczna durowa | 1 2 3 4 5 b6 7 | 2212131 | E F# G# A H C D# | durowa | rzadko używana
    Rozłożony akord 7sus4 | 1 4 5 b7 | 5232 | E A H D | dominantowa/mollowa | bardzo specyficzne brzmienie
    Neapolitańska mała | 1 b2 b3 4 5 b6 7 | 1222131 | E F G A H C D# | mollowa (mollowa toniczna) | przyjemne mroczno-wchodnie brzmienie
    Neapolitańska wielka | 1 b2 b3 4 5 6 7 |1222221 | E F G A H C# D# | mollowa (mollowa toniczna)
    Lokrycka durowa | 1 2 3 4 b5 b6 b7 | 2211222 | E F# G# A B(A#) C D | dominantowa | dobra jeśli w akordzie dominantowym alterujemy kwintę
    Całotonowa durowa | 1 2 3 #4 #5 #6 7 | 2222211 | E F# G# A# H#(C) C##(D) D# | durowa/dominantowa
    Enigmatyczna | 1 b2 3 #4 #5 #6 7 | 1322211 | E F G# A# H#(C) C##(D) D#| durowa/dominantowa | utwór satrianiego Enigmatic jest oparty na tej skali

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

3

Odp: O co chodzi w tych wszystkich skalach??

Witaj.
Po pierwsze: nie Phrygian tylko frygijska, nie Dorian tylko dorycka, nie minorowa tylko molowa.
Jesteśmy na Polish forum więc używajmy polskiego language, because gdyby każdy wtrącał English zwroty to niektórzy mogliby mieć problems ze zrozumieniem, szczególnie jak ktoś po English nie говорить.

Co do twojego pytania.

Każda skala modalna ma siedem stopni, np jońska:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Eolska
1, 2, b3, 4, 5, b6, b7
Dorycka
1, 2, b3, 4, 5, 6, b7
Frygijska
1, b2, b3, 4, 5, b6, b7.

To "domknięcie do oktawy" to poprostu dźwięk bazowy oktawę wyżej. Nie ma on wpływu na charakter skali. Zauważ, że:

Skala molowa melodyczna wchodząca:
1,2,b3,4,5,6,7
Molowa harmoniczna:
1,2,b3,4,5,b6,7
Jońska:
1,2,3,4,5,6,7

Część skali może wydawać ci się "niedomknięta" z powodu septymy małej występującej na końcu, która kojarzy mi się właśnie z takim "niedomknięciem". Spróbuj zagrać akord D7 (D-dur z septymą małą) a na pewno zrozumiesz o co mi chodzi.

4

Odp: O co chodzi w tych wszystkich skalach??

DZięki za tak obszerne odpwiedzi. Prawdę mówiąc nie spodziewałem się;-)

Jednak do rzeczy. Czy w takim razie to jest normalne, że powiedzmy mamy takie coś:

"Dorycka (mollowa jazzowa – rzadka nazwa) | 1 2 b3 4 5 6 b7 | 2122212 | E F# G A H C# D | mollowa | podstawowa skala mollowa w jazzie"

Bo w tej skali także jest ten ostatni siódmy dźwięk D. Zawsze mi się po prostu wydawało, że na końcu skali (wszystko jedno jakiej) musi być tzw. puenta.

Czyli mam rozumieć, że jeśli improwizuję wyłącznie na skali E F# G A H C# D, to dźwięku Dis po prostu tu nie ma i się go tu nie używa...

Mam jeszcze jedno pytanie. Czy można łączyć ze sobą skale? np Durową (jońską) z dorycką??

5

Odp: O co chodzi w tych wszystkich skalach??

Dla jasności może dopiszę kilka szczegółów, bo nie jestem pewny czy rozumiecie o co mi chodzi. Mamy np skale C dur : c d e f g a h c . Pisząc "dźwięk domykający" nie miałem na myśli oktawy. Miałem na myśli w tym akurat przypadku dźwięk h. Chodzi o to,że ten dźwięk tak jakby mówi:"...i tu kończy się gama".

Natomiast już w skali E F# G A H C# D (Dorycka mollowa jezzowa) owszem, jest 7 stopien D, ale on już nie nadaje takiego charakterystycznego zakończenia skali.

Chyba, że po prostu ma tak być i już.

6

Odp: O co chodzi w tych wszystkich skalach??

Za dźwięk domykający możesz sobie po prostu obrać Prymę lub oktawę danej skali. Tak jak rozpisałeś C dur. Ja mam rozpiskę wszystkich tych podstawowych skal zapisanych interwałami (Jońska. Dorycke etc.) i w żadnej z nich nie widnieje oktawa co nie znaczy, że nie można jej wstawić jako "domknięcie skali". W razie czego ja się na skalach zbytnio nie znam big_smile

"Gitara jest ludzką duszą wysyłającą wiadomość poprzez sześć strun."
Yamaha F-310
Schecter Omen Extreme DVS + Laney LV 100 + Soldano Atomic 5W [DIY] + Line 6 Floor POD

7

Odp: O co chodzi w tych wszystkich skalach??

W E doryckiej "domyka" D. Brzmi to tak jak brzmi, wynika to z charakteru skali.
Skale można łączyć ze sobą. Nic co brzmi dobrze nie jest zakazane smile