1

Temat: Interwały naturalne a temperowane

Zastanawia mnie, na ile możliwe jest dokładne (co do centa) wysłyszenie interwałów temperowanych.
Wiemy, że gitarę stroimy jeśli już to na  kwinty czy kwarty, gdzie różnice są między interwałami naturalnymi a temperowanymi są minimalne.

Zastanawia mnie to w szczególności w odniesieniu do osób grających na instrumentach bezprogowych lub też śpiewających profesjonalnie. Czy muszą one pamiętać zarówno interwał temperowany jak i naturalny, czy też tylko temperowany?

2

Odp: Interwały naturalne a temperowane

Taak, gdyby nie to pytanie nie dowiedziałbym się kilku rzeczy (które swoją droga i tak mi się nie przydadzą). Zastanawia mnie tylko dlaczego takie pytanie zadajesz tutaj, gdzie 90% wypowiadających się użytkowników to moi rówieśnicy którzy za cel mają nauczenie się kolejnej solówki pana z kapeluszem, czy zagranie kolejnego ostrego riffu byle by trzymać tępo bębniarza, a szkołę muzyczną widzieli od środka co najwyżej na szkolnym wyjściu na koncert (z góry uprzedzając; nie, nie jestem na innym poziomie tongue)

Uzupełniając, a raczej próbując uzupełnić wiedzę "na szybko" doszedłem do wniosku, że... Zupełnie nie mam pojęcia o co Ci chodzi. Jeżeli jednak masz trochę więcej wiadomości wyprowadź mnie z błędu. Wprowadzasz pojęcie "interwału temperowanego" i "naturalnego", którego za nic nie mogłem nigdzie znaleźć. Ze swoich wiadomości wywnioskowałem, że mówiąc "interwały temperowane" masz na myśli takie, w których odległości między półtonami są zawsze takie same? Ten pierwiastek dwunastego stopnia z dwóch, czy coś takiego. A znowu naturalne... Uzupełniając informacje, musiałyby być to te, w których tak nie było... A takiego czegoś nie używa się od baroku (uniemożliwiało to przechodzenie do innych tonacji, jeżeli nagle byłby inny interwał między 2 i 3 stopniem skali w porównaniu do tonacji poprzedniej).

Co do dokładności wysłyszenia interwałów temperowanych... No przecież jak temperowanych, to wszystkie są takie same, dlatego prosiłbym tu o jakieś wytłumaczenie tej sprawy, bo nie ogarniam tego. Ale jestem pewien że próg "słyszalności" danego dźwięku, lub interwału jest zależny od osoby i wyczulonego słuchu tej osoby. Dla jednego kilka centów (albo może nawet kilkadziesiąt, nie mam pojęcia) od "idealnego" dźwięku będzie nadal tym samym dźwiękiem, drugi zacznie wyczuwać różnicę.


Iksplejn plax.

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

3

Odp: Interwały naturalne a temperowane

Primo to gitarę stroimy kwartami (5 półtonów) i tercją wielką (4 półtony). Kwinta to 7 a nie 5 półtonów smile

Co do twojego pytania: w systemie temperowanym stosujemy interwały temperowane, żeby cały system się nie rozjeżdżał. Jeżeli chcesz usłyszeć różnicę między interwałem naturalnym a temperowanym, zaopatrz się w odpowiednie oprogramowanie (za darmo w necie), kalkulator i próbuj. Tu masz stosunki częstotliwości w w skali naturalnej:

pryma    1/1
sekunda mała    16/15
sekunda wielka    9/8
tercja mała    6/5
tercja wielka    5/4
kwarta czysta    4/3
kwarta zwiększona    45/32
kwinta czysta    3/2
seksta mała    8/5
seksta wielka    5/3
septyma mała    9/5
septyma wielka    15/8
oktawa czysta    2/1

4

Odp: Interwały naturalne a temperowane

Istnieją jakieś "nowoczesne" kompozycje zbudowane na interwałach naturalnych? I czy w ogóle ktoś się gdzieś uczy tak grać? Czy są robione instrumenty, e... Nie wiem jak je nazwać. Progowe w jednej tonacji w systemie naturalnym?

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

5

Odp: Interwały naturalne a temperowane

Są instrumenty bez progów, więc możesz uzyskać na nich dowolny interwał. Może się to przydać w muzyce orientalnej, indyjskiej, pozaziemskiej...

Tak młody jak dzisiaj nie będziesz już nigdy. Bierz gitarę i graj!
Gitara dla początkujących
Ćwiczenia słuchu dla gitarzystów

6

Odp: Interwały naturalne a temperowane

mikel1994, sorry, że nie zadałem kolejnego pytania w stylu: jaką gitarę kupić, jak obcinać paznokcie, jakie jest bicie czy gdzie znaleźć tabulaturę. Poza tym, zawsze zostaje owe 10% ludzi, z których może ktoś coś wie w temacie. Poza tym, celem mojego posta nie było to, żebyś TY dowiedział się czegoś co Ci się przyda, tylko, żeby samemu dowiedzieć się czegoś, co akurat mnie interesuje.
Z drugiej zaś strony sądzę, że to dość ciekawe zagadnienie. Po co je znać? Równie dobrze można zadać pytanie, po co w ogóle amatorsko grać na gitarze, zadawać sobie trud, wystarczy wejść na YT i sobie posłuchać coverów.
Jeśli spróbujesz nastroić gitarę używając trytonu (tak dla zabawy) to wyjdzie, że jesteś około 17 centów obok właściwego dźwięku (co pokrywa się z interwałem naturalnym). Tak po prostu dobrze brzmi. I teraz zastanawiam się w jaki sposób ludzie ogarniają na przykład tryton temperowany (jeśli grają na skrzypcach, wiolonczeli itp.). Czy zapamiętują jak brzmi tryton przesunięty plus minus o 17 centów?

krethh, nie pisałem , że kwinta ma 5 półtonów. Zresztą, co za różnica, czy stroimy kwartą czy kwintą? Rozbieżność jest taka sama (2 centy), tylko w drugą stronę. Nie rozumiem natomiast, dlaczego mielibyśmy stroić tercjami wielkimi (choć wiem, że się to stosuje, ale nie orientuję się, dlaczego) skoro różnica między interwałem naturalnym a temperowanym wynosi 14 centów. A w ogóle mógłbyś podać nazwę takiego oprogramowania.

7

Odp: Interwały naturalne a temperowane

Nie stroimy tercjami wielkimi.

E ->A - Kwarta
A ->D - Kwarta
D ->G - Kwarta
G ->H - TERCJA WIELKA
H ->e - kwarta

Rozumiesz o co mi chodziło?

Co do twojego pytania:

W muzyce powszechnie przyjęty jest system temperowany. Gramy więc interwały temperowane, żeby nie rozstrajać całego systemu. Nie wiem jak uczą się skrzypkowie, ale prawdopodobnie śmigło ich obchodzi brzmienie trytonu naturalnego, bo nie używają go, prawda?

cruz napisał/a:

Jeśli spróbujesz nastroić gitarę używając trytonu (tak dla zabawy) to wyjdzie, że jesteś około 17 centów obok właściwego dźwięku

To są właśnie niedogodności systemu temperowanego.
A oprogramowanie to np. Audacity.