Temat: Power Chords, chociaż już nie tylko

Witam! Chciałem wam przedstawić męczący mnie od dawna problem.
Otóż znacie zapewne power chordy (a kto mógł nie znać?), czyli np.:

e-------                    
H-------
G-------
D---7--
A---5---
E-------

e-------
H-------
G---7---
D---7--
A---5---
E-------

Jednak ostatnio spotkałem się z innym, dość specyficznymi chwytami, takimi jak:

e-------        e--------           
H-------        H--------
G-------        G---------       
D---5--         D-----5----
A---5---        A-----5---
E---5----       E---------

Wiem, że to zwykła poprzeczka, ale na stroju D też jest power chordem, chociaż poprzeczka z podwójnym dźwiękiem brzmi nieco lepiej (może dlatego, że znajdują się w nim już dźwięki z power chwytu G5)

e-------                    
H-------
G---7---
D---X--
A---5---
E-------

Z tym chwytem spotykam się coraz częściej, nawet sam go zacząłem stosować (chwyt składa się z tych samych dźwięków)

e-------      e--------           
H-------      H--------
G---7----     G----7-----       
D---5--       D-----7----
A---5---      A-----5---
E-------      E------5---

Te chwyty też spotkałem w wielu tabach i brzmią dosyć ładnie. Jak się zna więcej barowych, to bez użycia wszystkich strun mogą wyjść jeszcze lepsze kombinacje smile

e-------       e--------           
H-------       H--------
G---4----      G----4-----       
D---5--        D-----5----
A---5---       A--------
E-------       E---------

Nawet nie wiem, czy to chwyty, ale widziałem je już w tabulaturze Huntera

e-------       e--------           
H-------       H--------
G---3----      G----3-----       
D---5--        D-----5----
A---5---       A--------
E-------       E---------

Z tym też często się spotykam, czasem brzmi dobrze, czasem w ogóle nie pasuje. Wygląda jak odwrócony do góry nogami power chord.

Dobra, skończyłem was zasypywać tymi dziwacznymi chwytami, ale mam prośbę. Jeżeli coś o nic wiecie, albo chociaż je spotkaliście, to powiedzcie, bo jako, że gram na elektryku, te chwyty się przydają, ale nie mogę ich głębiej rozgryźć. Z góry dzięki! big_smile

2

Odp: Power Chords, chociaż już nie tylko

No ale co Ci mamy powiedzieć? ;>

Poza byciem gitarzystą, jestem wielkim fanem gitary. Kocham ten cholerny instrument. - Steve Vai
//Washburn WI24 (TESLA Plasma 2 set) -> VOX V845 -> Ashdown G60R, Epiphone DR100
GG: 7365993

3

Odp: Power Chords, chociaż już nie tylko

Teoretycznie zawsze gdy dostawiasz dłoń do gryfu możemy mówić o jakimś "chwycie".

Ale żeby to był akord, który można oznaczyć literką, to powinny być co najmniej trzy różne dźwięki.

Natomiast w power chordach masz dwa różne dźwięki, za to bardzo konkretne - podstawowy i interwał kwinty.

Najlepiej więc rozgryzać to rozpisując sobie na poszczególne dźwięki i interwały i dopasowywać do znanych schematów.

Może Ci wyjść czasem jakiś akord, czasem jakiś przewrót, a często będzie to po prostu dwudźwięk, czyli dwa dźwięki grane jednocześnie bo to brzmi ładnie smile

http://www.gitaradlapoczatkujacych.pl/interwaly.html
http://www.gitaradlapoczatkujacych.pl/b … ordow.html
http://www.gitaradlapoczatkujacych.pl/p … ordow.html

Tak młody jak dzisiaj nie będziesz już nigdy. Bierz gitarę i graj!
Gitara dla początkujących
Ćwiczenia słuchu dla gitarzystów

4

Odp: Power Chords, chociaż już nie tylko

A ja mam pytanko...

Power chord pasuje do jakiejś tonacji jeżeli oba człony pasują do tonacji (co by ułatwiało granie, bo z wyjątkiem 2. struny wszystko się łapie "widłami" z 1 przerwą pomiędzy), czy jeżeli sam dźwięk bazowy power chorda pasuje do tonacji? Czyli np. dla e-moll możemy sobie grać e5, f#5, g#5 i tak dalej?

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

5

Odp: Power Chords, chociaż już nie tylko

Na pewno bezpiecznie pasuje triada harmoniczna, więc dla e-moll to będzie E5, A5 i H5.

Natomiast co do innych to mi nie są znane żadne zasady, że czegoś z czymś nie wolno łączyć bo nie będzie pasowało. Być może są jakieś, ale skłaniałbym się raczej ku temu, że to wszystko zależy od Ciebie. Jak zagrasz i będzie to przyjemne dla ucha to będzie OK smile A jak będzie nieprzyjemne to powiesz, że to muzyczna awangarda wink

Tak młody jak dzisiaj nie będziesz już nigdy. Bierz gitarę i graj!
Gitara dla początkujących
Ćwiczenia słuchu dla gitarzystów

6

Odp: Power Chords, chociaż już nie tylko

Jak będzie nie pasowało to to będzie Jazz. Ale zaraz, to są powerchordy.

Punkjazz! mad


Kwinta do F# to C#.

Dźwięki e-moll to: E F# G A H C D E


Jeżeli chcesz się dowiedzieć jaki dźwięk jest kwintą do danego dźwięku to po prostu liczysz sobie na palcach do pięciu (jako 1 jest dźwięk od którego zaczynasz, tutaj F#) dodając kolejne litery alfabetu (do G, H liczysz jako B).

Gdy jednak masz # to nie zwracasz nań uwagi (czyli w tym przypadku masz F) tylko potem do tego co ci wyjdzie dodajesz #. Tak samo z bemolami.

W taki sposób możesz znaleźć wszystkie interwały z końcówką o znajomo (co poniektórym) brzmiącej nazwie "czysta".


Najlepszym sposobem na nauczenie się jakie powerchordsy, akordy itp. pasują do danej tonacji jest ogarnięcie sobie nawet nie tyle jakie to dźwięki, a tego gdzie one leżą na gryfie w formie tzw. boxów. (Gdy zapytasz mnie o dźwięki gamy na przykład B-dur to muszę najpierw sobie wyobrazić gryf. Mógłbym je sztywno wykuć, ale do niczego mi to nie potrzebne.)

W e-mollu tak żeby 'pasowało' możesz zagrać E5, G5, A5, H5, C5, D5. Wychodzi więc na to, że 'nie można' zagrać tylko kwinty do drugiego dźwięku. Dźwięku w tonacji mollowej.

Weźmy teraz tonację durową. Niech będzie to ta odpowiadająca do e-moll czy g-dur (zbudowana na 3 stopniu e-moll).

Jako że dźwięki są te same, powerchordsy pasujące do niej to tak samo: G5, A5, H5, C5, D5, E5.

Dźwięki g-dur od początku to: G A H C D E F# G.

F# to 7 stopień gamy.
_____________________________________________________________________________

Podsumowując:

"Niepasujący" powerchord do tonacji mollowej leży na jej 2 stopniu, a do tonacji durowej na jej 7 stopniu.


Nieprawdą jednak jest, że nie pasuje. W wielu sytuacjach pasuje. Wyjątkowo dobrze w metalu. Ale jak się rozpiszę to nie skończę. smile

7

Odp: Power Chords, chociaż już nie tylko

Hm.. wytłumacz boxy, bo mnie to zaintrygowało, i nie chodzi chyba o Boxxy ;p

"Tore out my heart, handed to me on a silver platter"
Avenged Sevenfold !!!

8

Odp: Power Chords, chociaż już nie tylko

Jej. Ktoś to nazwał box. hmm


Jak masz pentatonikę na przykład G-moll to masz ją na 3 progu. I cały ten pierwszy schemat czyli na strunie E, od 3 do 5 progu, od 3 do 4 na strunie A itp. to masz pierwszą pozycję, box, tralalalę.

Potem od tego 5 progu 7 na strunie E, a na strunie A od 4 do 7 masz drugi. Ale mam na myśli wszystkie struny, z góry na dół.

Innymi słowy: graficzna nauka skal.


Tak jest po prostu łatwiej. Najlepiej nauczyć się E-moll (zwykłej, nie pentatoniki tzn. E eolskiej) patrząc z góry na dół itp. na całym gryfie. Później np. A-moll. I trenować granie w innych tonacjach. Bo to wszystko się będzie przesuwało, cały schemat.


Już nie mam sił robić obrazków. Rano (czyt. okolice południa) to wyjaśnię jeszczę.


A niech śmie ktoś powiedzieć, że takim sposobem się dźwięków nie nauczysz. A gucio, bo jak umiesz wszystko, to nic nie stoi na przeszkodzie się ich nauczyć od nowa. A będziesz się mógł swobodnie po skali poruszać.


Poszukam jeszcze jakichś artykułów z Gitarzysty (na ich stronie jeszcze nie ma) odnośnie tego. Zresztą muszę dorwać kabel do drukarki bo tu komuś miałem recenzję gitary wrzucić. smile

9 (edytowany przez mikel1994 2011-08-21 18:37:58)

Odp: Power Chords, chociaż już nie tylko

Power chords w praktyce zauważyłem że gra się naprawdę bardzo prosto...

Jeżeli mamy opalcowanie do jakiejś tonacji (nazwałeś to graficzną nauką skal), to wystarczy pamiętać że power chords łapie się "widłami" z przerwą jednego progu progu pomiędzy, i strune wyżej jest wyższy próg.

To znaczy: mamy gryf:

    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10   11   12
e |-f--|-f#-|-g--|-g#-|-a--|-b--|-h--|-c--|-c#-|-d--|-d#-|-e--|

h |-c--|-c#-|-d--|-d#-|-e--|-f--|-f#-|-g--|-g#-|-a--|-b--|-h--|

g |-g#-|-a--|-b--|-h--|-c--|-c#-|-d--|-d#-|-e--|-f--|-f#-|-g--|

d |-d#-|-e--|-f--|-f#-|-g--|-g#-|-a--|-b--|-h--|-c--|-c#-|-d--|

a |-b--|-h--|-c--|-c#-|-d--|-d#-|-e--|-f--|-f#-|-g--|-g#-|-a--|

e |-f--|-f#-|-g--|-g#-|-a--|-b--|-h--|-c--|-c#-|-d--|-d#-|-e--|




I nagle na gryfie zostaje nam gama e-moll:


    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10   11   12
e |----|-f#-|-g--|----|-a--|----|-h--|-c--|----|-d--|----|-e--|

h |-c--|----|-d--|----|-e--|----|-f#-|-g--|----|-a--|----|-h--|

g |----|-a--|----|-h--|-c--|----|-d--|----|-e--|----|-fis|-g--|

d |----|-e--|----|-f#-|-g--|----|-a--|----|-h--|-c--|----|-d--|

a |----|-h--|-c--|----|-d--|----|-e--|----|-f#-|-g--|----|-a--|

e |----|-f#-|-g--|----|-a--|----|-h--|-c--|----|-d--|----|-e--|


I możemy teraz zagrać dowolny power chord który nam się podoba zgodnie z tą zasadą którą napisałem wcześniej... Chcemy np. na 5 i 6 strunie zagrać C5. Na e6 dźwięk c mamy na 8 progu, a więc na 10 progu na strunie wyżej będzie kwinta. Dodatkowo oktawa od c jest dokładnie na tym samym progu co kwinta, tylko jeszcze strunę wyżej.
Sprawa się niestety komplikuje jeżeli chcemy zagrać jakiś power chord na strunie 2 i 3, bowiem musimy wtedy między widłami zostawić 2 progi wolne. Tzn. grając C5 na strunie 3 który jest na progu 5. łapiemy drugą strunę nie na 7, lecz na 8 progu. Kwinta dalej jest na tym samym progu (8) strunę wyżej, czyli e1.


Taka praktyczna porada smile


A teraz moje pytanie, jak brzmi na gitarze... Lepszej od mojej, albo elektrycznej dodanie oktawy nie do dźwieku bazowego, a do kwinty? Np.

1)
2) 8
3) 5
4) 5
albo np




Bo u mnie to brzmi całkiem mrocznie na strunach basowych, wyżej tragicznie. Tymbardziej że nie potrafie tak złapać 2 3 i 4 struny.


edit:

przy graniu power chords nie należ zapominać że na pustej strunie też jest dźwięk który może być podstawą (kwintą... raczej trudno będzie złapać ;P) Czyli we wcześniej wspomnianej tonacji e-moll możemy m.in. łapać:
5) 2
6) 0

albo
4)2
5)0

edit2:

no i przy graniu power chordów na 3 i 4 strunie nie możemy dodać oktawy w powyższy sposób, bo nam spierdzieliła gdzieś dalej.

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

10

Odp: Power Chords, chociaż już nie tylko

Na e6 dźwięk c mamy na 7 progu, a więc na 9 progu na strunie wyżej będzie kwinta. Dodatkowo oktawa od c jest dokładnie na tym samym progu co kwinta, tylko jeszcze strunę wyżej.

Dźwięk c jest na 8 progu struny e6.

Bo u mnie to brzmi całkiem mrocznie na strunach basowych, wyżej tragicznie. Tymbardziej że nie potrafie tak złapać 2 3 i 4 struny

Bo ten sam powerchord na kilku różnych strunach będzie wyglądał tak:

E |--5------------------
A|---7----0-------------
D|---7----2-----7---------
G|--------2------9------2--
B|----------------10----5----
E|-----------------------5----

11

Odp: Power Chords, chociaż już nie tylko

No przecież miałem na myśli 8 próg ^.^ Dzięki.

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

12

Odp: Power Chords, chociaż już nie tylko

Dzięki Bluskaj, nie byłem dokładnie pewien o co chodzi ale już kminię.

"Tore out my heart, handed to me on a silver platter"
Avenged Sevenfold !!!