Temat: Nazwy dźwięków i ich odpowiedniki w chwytach

Hej! Mam pewną wątpliwość i wierzę, że ktoś z Was ją rozwieje...

Może od początku. Wiem, że bemole obniżają dźwięki, a krzyżyki podwyższaja o pół tonu. Wiem też, że dźwięk obniżony bemolem dostaje końcówkę -es, a podwyższony przez #, -is. Więc, np:

G podwyższone o pół tonu = G# = G -moll = gis

Chwyty molowe można zapisać małą literą, wiec wychodzi też na to, że G-moll = g

I właśnie, wg tej mojej logiki wychodziłoby na to, że akord G-moll, to to samo co gis. Ale znalazłam w internecie, że istnieją takie aordy jak gis - moll, gis - dur. I to wprowadziło mnie w zamęt O.o

wiec pytanie - czy w moim rozumowaniu jest jakis błąd? I o co chodzi z tymi gis - molami i gis - durami?

Nie ma celów nie do osiągnięcia, nie ma dusz nie do uratowania, nie ma królów i królowych z pochodzenia. Wiesz, co mam na myśli?

2

Odp: Nazwy dźwięków i ich odpowiedniki w chwytach

Nie rozumiem skąd wniosek, że:

"G podwyższone o pół tonu = G# = G -moll = gis"

Dźwięk g oraz gis to dwa zupełnie różne dźwięki, a i akord g-moll (g b d) ma zupełnie różne dźwięki od akordu gis-moll (gis h dis).

Akord molowy to nic innego jak trójdźwięk zbudowany według schematu pryma - tercja mała - kwinta, i można go stworzyć na podstawie każdego z 12 dźwięków.

3

Odp: Nazwy dźwięków i ich odpowiedniki w chwytach

No błąd gdzieś ewidentnie jest. Z tego co piszesz to tak jakby moll to było to samo co #, a to dwie osobne historie.

gis - moll to akord molowy zbudowany na dźwięku gis, a gis - dur to akord durowy zbudowany na tym dźwięku.

Tak młody jak dzisiaj nie będziesz już nigdy. Bierz gitarę i graj!
Gitara dla początkujących
Ćwiczenia słuchu dla gitarzystów